31.07.19 zakończyła się w ZSR CKP w Pszczelej Woli realizacja projektu „Kreatywna edukacja w powiecie lubelskim”.
Celem projektu było zwiększenie szans rozwojowych uczniów, wzrost kompetencji nauczycieli oraz wzrost jakości kształcenia w naszej szkole.
Działania w powyższym zakresie były realizowane poprzez organizację zajęć przyczyniających się do rozwoju kompetencji kluczowych na rynku pracy (ICT, zajęcia matematyczne, języki obce), z uwzględnieniem rozwoju właściwych postaw (kreatywność, innowacyjność oraz praca zespołowa), podnoszenia kompetencji bądź kwalifikacji nauczycieli wszystkich przedmiotów w zakresie korzystania z nowoczesnych metod, technologii i sprzętu. Ponadto odbyły się zajęcia z doradztwa edukacyjno-zawodowego oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Projekt zakładał tworzenie warunków uczenia się adekwatnych do potrzeb rynku pracy i zmian zachodzących w gospodarce poprzez wyposażenie pracowni ICT.
Projekt był realizowany w naszej szkole od 1.06.2017 do 31.07.2019 r. Wartość projektu: 629 960,00 zł, w tym wkład własny Powiatu Lubelskiego: 31 500,00 zł.
W ramach realizacji projektu podjęto w ZSR CKP w Pszczelej Woli następujące działania:
I. Szkolenia dla nauczycieli:
Termin realizacji: VI-XII 2017. W ramach zadania odbyły się szkolenia dla 10 nauczycieli:
a) Kompetencje cyfrowe i wykorzystanie ICT, 32h. Tematyka.: m.in. obsługa urządzeń cyfrowych i ich wykorzystanie w edukacji, cyfrowe metody kształcenia, bezpieczeństwo w sieci,
b) Innowacje w edukacji, 16h. Tematyka.: m.in. techniki rozwijające kreatywność i innowacyjność , stosowanie innowacji edukacyjnych (m.in. z bazy KIW),
c) Nauczanie metodą eksperymentu, 16h. Tematyka.: zasady aktywnej nauki, rywalizacja, założenia metodyczne, rodzaje eksperymentów i ich zastosowanie, cele nauczania eksperymentalnego,
d) Nauka programowania, 32h. Tematyka: m.in. języki Java, C++),najbardziej efektywne metody nauczania programowania,
e) Pedagogika specjalna, 32h. Tematyka: m.in. diagnoza i rodzaje terapii, rodzaje zaburzeń, równość w kontekście płci i niepełnosprawności.
II. Kluczowe kompetencje i postawy uczniów
Termin realizacji: VII.2017 -VI.2019 r. W ramach zadania odbyły się zajęcia:
1. Języki obce:
• Język angielski:
Zajęcia wyrównawcze: 35 h dla grupy 10 uczniów LO
Tematyka: m.in. gramatyka, słownictwo, nacisk położony na komunikację (poziom podstawowy);
Zajęcia rozwijające: 60 h dla grupy 10 uczniów LO. Tematyka.: m.in. gramatyka, słownictwo, nacisk na komunikację (na poziomie ponadprogramowym);
• Język niemiecki:
Zajęcia wyrównawcze: 35h dla 2 grup 10 osobowych uczniów TżiUG
2. ICT/programowanie: 60h dla 10 uczniów LO. Tematyka: m.in. bezpieczeństwo w sieci, wyszukiwanie informacji, programowanie w językach C++, Java.
3. Zajęcia matematyczne
Zajęcia wyrównawcze: 35h dla 10 uczniów LO i 2 grup 10 osobowych TżiUG. Tematyka: m.in. geometria, logika, algebra, statystyka.
Zajęcia rozwijające: 35h dla 10 uczniów LO. Tematyka: j.w. na poziomie ponadprogramowym.
III. Doradztwo edukacyjno – zawodowe i wsparcie psychologiczne.
1) Doradztwo edukacyjno – zawodowe grupowe: 3 grupy 10 – osobowe x 9h/grupę.
2) Konsultacje psychologiczne indywidualne: 5osób x 4h/osobę.
W ramach projektu zostało zakupione:
- wyposażenie pracowni informatycznej w sprzęt komputerowy (komputery przenośne wraz z oprogramowaniem dla uczniów (20 szt/zespół) oraz prowadzących zajęcia (2 szt/zespół), drukarki 3 D (2 szt/zespół);
- podręczniki dla uczniów: j. angielski, j. niemiecki, ICT, matematyka – po 2 tytuły dla każdego uczestnika;
- materiały pomocnicze dla uczniów (notes, długopis, teczka itp.);
- materiały pomocnicze: papier xero, tonery - do prowadzenia zajęć.
W projekcie wzięło udział 10 nauczycieli i 125 uczniów naszej szkoły. Zajęcia okazały się ciekawe i przydatne. Czekamy na kolejne takie projekty.
Katarzyna Polakowska
koordynator projektu